Permasalahan Guru IPS dalam Mengembangkan Bahan Ajar di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 IV Koto Kabupaten Agam
Abstract
This study addresses the challenges faced by social studies educators in crafting materials at Junior High School Number 1 IV Koto, Agam Regency. Crafting effective teaching materials is vital for facilitating learning processes. The research employs a descriptive qualitative approach, gathering data through observations, interviews, and document analysis. Findings reveal several hurdles encountered by teachers in this context, such as difficulties in generating and implementing innovative teaching ideas, struggles with technology integration, and disparities in educational backgrounds among social science teachers. To tackle these issues, Junior High School Number 1 IV Koto has implemented various strategies, including promoting extensive reading and referencing of educational materials to broaden teachers' perspectives, providing technological training sessions, fostering collaborative initiatives among social studies teachers, and enhancing facilities and infrastructure for instructional material development. However, the study acknowledges that it does not delve into local wisdom, which could be explored by future researchers.
References
Akh, S. R. (2018). Pengembangan profesionalisme guru IPS. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 187.
Citra, D. L. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Kontekstual Untuk Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 30(2).
Denis. (2019). Hambatan-Hambatan Guru dalam Mengembangkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran IPS di SMP Kecamatan Muntilan dan Kecamatan Salam, Magelang. Social Studies, 8(3), 298–311.
Dwinta, O., & Jaya, T. S. (2017). Development of Instructional Module To Improved Social Skill for Junior High School 1. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.
Edy, S. (2012). Strategi Guru Dalam Pembelajaran IPS (Studi Eksploratif Pelaksanaan Pembelajaran IPS Di SMP – Wilayah Kabupaten Pati). Journal of Educational Social Studies, 1(1).
Hidayat, B. (2020). Tinjauan Historis Pendidikan IPS di Indonesia. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 147-154.
Hemafitria, & Erna, O. (2021). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Pembuatan Bahan Ajar Pendidikan Kewarganegaraan Di Desa Sungai Baru Kecamatan Teluk Keramat Sambas. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2).
Ina, M., Riana, O. P., Emilia, S. R., Maulidia, A. F., & Amelia, A. P. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2).
Jainudin, H. (2018). Analisis Kesulitan Guru Ips Dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Di Smp Negeri Kecamatan Ibu. Jurnal Geocivic, 1(1).
Lestari, M. R. D. W., Qurrotaini, L., & Yusuf, M. (2022, November). Pendampingan Penyusunan Modul Pendidikan IPS Bagi Guru Sekolah Dasar Tangerang Selatan. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Mohammad, A., & Bagus, C. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Elektronik di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 31.
Mulu, M., Quintus, V. M., & Hironimus, W. (2021). Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengembangkan RPP Tematik. Journal Literasi Pendidikan Dasar, 2(3).
Nefsi, A. N. (2020). Studi tentang Pengembangan Bahan Ajar E-Book. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2020.
Putri, D. N., Aryaningrum Kiki, & Riyanti, H. (2022). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Sumber Belajar dan Media Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar Sekecamatan Sukarami Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).
Risma, A., Siti, C., & Diana, P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Daring Pada Materi Geometri SMP dengan Pendekatan Project Based Learning Berbantuan Software Wingeom. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 756.
Risma, S. (2014). Mengembangkan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Di SD. Jurnal Kewarganegaraan, 23(2).
Rismayani, L. D., Kertih, I. W., & Sendratari, L. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 8-15.
Siti, A., Evih, N., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2(1), 62.
Siti, S., & Yuni, M. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(1).
Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.
Supardi, S., Anik, W., & Saliman, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Terpadu Berbasis Audiovisual. 2(1).
Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 8(1), 65–72. https://doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868
Wahyu, B. S. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. EDUTECNO : Jurnal Pendidikan Dan Administrasi Pendidikan, 18(1).
Wahyudi, A. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips. JESS: Jurnal Education Social Science, 2(1), 51–61.
Winarno, W., Rusnaini, M. M., Erna, Y., Machmud, A. R., & Anis, S. (2020). Analisis Kesulitan Guru PPKn dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran Bhinneka Tunggal Ika. Journal of Moral and Civic Education, 4(2).
Yunike, S. (2018). Kreativitas Guru Dalam Mengembangkan Bahan Ajar IPS Pada SMP/MTs Se-Kecamatan Ngadirejo Kabupaten Temanggung. Harmony, 3(2).