Penyebab Anak Putus Sekolah (Studi Kasus di Sanggar Kegiatan Belajar, Kecamatan Jambi Selatan, Kota Jambi)
Abstract
This study investigates the determinants of school dropout among children in South Jambi District and proposes strategies to address this issue. Conducted at the Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) in South Jambi District, Jambi City, the qualitative descriptive research employed observation, interviews, and documentation as data collection methods. Informants included school dropouts, their parents, the Non-Formal Education Division's secretary, and SKB tutor teachers. Data analysis entailed data reduction, display, and verification. Findings revealed that school dropout stems from factors such as children's lack of interest, discomfort at school, academic difficulties, and parental regret over discontinuing their child's education. Additionally, environmental, parental, and economic factors emerged as prominent causes, while peer influence also played a role, with non-school-going friends discouraging attendance. Educational authorities and SKBs respond with interventions including teaching core subjects, skills development, and empowerment initiatives to reignite students' enthusiasm for learning. The study underscores the importance of parental, school, and governmental support to prevent school dropout and implement effective interventions.
References
Arsita, E., Syafruddin, S., & Ilyas, M. (2022). Anak Putus Sekolah (Studi Di Masyarakat Desa Seteluk Kabupaten Sumbawa Barat). Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 9(1), 43-48.
Darmayanti, I., Subarkah, P., Anunggilarso, L. R., & Suhaman, J. (2021). Prediksi Potensi Siswa Putus Sekolah Akibat Pandemi Covid-19 Menggunakan Algoritme K-Nearest Neighbor. JST (Jurnal Sains dan Teknologi), 10(2), 230-238.
Oktaviani, A. P., & Soesiantoro, A. (2023). Upaya Penanganan Anak Putus Sekolah Dengan Program Kejar Paket PKBM di Kelurahan Pucang Sewu. Eksekusi: Jurnal Ilmu Hukum dan Administrasi Negara, 1(4), 335-344.
Hidayat, R., & Abdillah, A. (2019). Ilmu pendidikan: konsep, teori dan aplikasinya. Medan: LPPI, Medan
Hendriansyah, H. (2014). Upaya Orang Tua Mengatasi Anak Putus Sekolah Di Desa Suka Jaya. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 5(2).
Kamsihyati, S., Sutomo, S., & Suwarno, S. (2017). Kajian faktor-faktor penyebab anak putus sekolah di Desa Jangrana Kecamatan Kesugihan Kabupaten Cilacap. Geo Edukasi, 5(1).
Larasati, A. W. (2019). Penanggulangan putus sekolah dengan pelibatan orang tua di Desa Rumpin. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(2), 68-78.
Liani, T., & Marpaung, J. (2019). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah. Causative Factors Of The Children Drop Out of School. Cahaya Pendidikan 5 (2):13-24
Maghfirah, D. A. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Siswa Putus Sekolah Tingkat Sma/Smk Negeri Di Kota Mataram. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 8(3), 215-222.
Mujiati, M., Nasir, N., & Ashari, A. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Siswa Putus Sekolah. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 18(3).
Moleong, L. (2010). Metode penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Razif, M., & Wulandari, A. (2016). Faktor-faktor Penyebab Anak Putus Sekolah di Kecamatan Senapelan Kota Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).
Riskiyah, S., & Mariyam, S. (2022). Faktor-Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Di Desa Tanjung Pegantenan Pamekasan. Jurnal Selasar KPI: Referensi Media Komunikasi dan Dakwah, 2(2), 41-47.
Sofya, R., Siwi, M. K., & Oknaryana, O. (2018). Kondisi Sosial Ekonomi Siswa Putus Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 8(2), 90-94.
Sudarti, D. O. (2019). Kajian teori behavioristik stimulus dan respon dalam meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Tarbawi, 16(2).
Solechah, S. (2020). Penanganan Anak Putus Sekolah (Perspektif Pekerjaan Sosial). Samudra Biru.