Analisis Penilaian Sikap Religius Mahasiswa di Universitas Adzkia dan UIN Mahmud Yunus Batusangkar
Abstract
This research aims to analyze students' religious attitude assessments in Universitas Adzkia and UIN Mahmud Yunus Batusangkar. The methods used in this research include preliminary studies, data collection via google forms questionnaires, interviews, and documentation studies. The data obtained was analyzed qualitatively and quantitatively. The research results show that integrating religious attitudes in the higher education curriculum is a strategic step that can improve the quality of graduates both in academic aspects and moral integrity. This research also found that assessing religious attitudes at the higher education level helps students understand and apply religious values in everyday life, as well as reducing negative behavior and increasing positive behavior. The implication of this research is the need for a holistic approach in fostering student religiosity, including strengthening spiritual formation programs, providing worship facilities, and mentoring programs. Regular evaluation of the religiosity development program is also recommended to ensure its effectiveness in meeting student needs and challenges.
References
Adima, E. F., Silvia, N., Maulana, M., & Rizki, R. (2024). Implementasi Sikap Religius Pada Mata Kuliah Alislam dan Kemuhammadiyahan di Program Studi Magister Manajemen Universitas Muhammadiyah Tangerang. Masterpiece: Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 2(2), 89-98.
Anggreni, N. K. L. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Spiritual Dan Sikap Sosial Siswa Kelas Vi Sd Pada Tema Persatuan Dalam Perbedaan (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).
Anjarsari, R., Syahidin, S., & Sumarna, E. (2017). Program Gerakan cinta alquran “genta” dalam mengopimalkan pendidikan agama islam di sekolah (studi deskriptif di smp unggulan al-amin ngamprah). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 4(1), 57-65.
Dewi, R. R., Suresman, E., & Mustikasari, L. (2020). Implementasi Kebijakan Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(1).
Hafifah, N., & Machfud, M. S. (2021). Pengaruh Sholat Tahajud Terhadap ESQ (Emotional Spiritual Quotient) Santri: Quantitative Method. JKaKa: Jurnal Komunikasi Dan Konseling Islam, 1(1), 63-88.
Hamdani, A. Y. (2019). Manfaat membaca dan menghafal alquran: Studi Living Qur’an terhadap manfaat membaca dan menghafal Alquran pada anggota unit kegiatan santri Ponpes Al-Ihsan (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).
Harahap, N. H. (2017). Dampak rutinitas membaca Alquran (Studi Analisis terhadap Santri Pondok Pesantren Al-Kautsar Al-Akbar Medan) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).
Haris, A. (2019). Penerapan Kurikulum Berbasis KKNI Pada Program Studi Pendidikan Agama Islam. Al-Furqan, 7(2), 63-81.
Isnaini, M., Bidin, I., Misharti, M., Susanto, B. W., & Hudi, I. (2023). Pendidikan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Pancasila dan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT. Journal on Education, 5(4), 11539-11546.
Jariah, A. (2019). Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Melalui Kebiasaan Membaca Al-Quran. Jurnal Studia Insania, 7(1), 52-65.
Karim, H. A. (2021). Menilik Pengelolaan Dan Pelaksanaan Ibadah Sebagai Sarana Psikoterapi Dalam Islam. Al Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 12(1), 15-36.
Kusumawinakhyu, T. (2023). Implementasi sholat tahajud dan kemanfaatannya dalam bidang kesehatan di kampung sri rahayu. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 279-282.
Pridayanti, E. A., Andrasari, A. N., & Kurino, Y. D. (2022). Urgensi penguatan nilai-nilai religius terhadap karakter anak sd. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 40-47.
Purwanto, Y., Qowaid, Q., & Fauzi, R. (2019). Internalisasi nilai moderasi melalui pendidikan agama Islam di perguruan tinggi umum. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 17(2), 110-124.
Putri, R. A. (2020). Strategi guru pendidikan agama islam dalam meningkatkan motivasi shalat berjama’ah peserta didik SMKN 2 Palangka Raya (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).
Rabiatul, A. (2020). Pengembangan Program Pembiasaan Praktik Ibadah sebagai Pembentukan Akhlak Mulia Dan Nilai-Nilai Karakter Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri 22 Jakarta (Doctoral dissertation, Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jakarta).
Rahmawati, N. I. (2017). Terapi Jiwa Dan Pembentukan Sikap Positif “Wara’“Melalui Puasa Sunnah. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, 1(1).
Ridha, A. A. (2015). Implikasi Kualitas Shalat Subuh Dalam Kehidupan Remaja. Jurnal Nalar, 8(1).
Rony, R., & Jariyah, S. A. (2020). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 79-100.
Sukatman, S., Husniah, F., Taufiq, A., Widayati, E. S., Widjajanti, A., Siswanto, S., & Murti, F. N. (2019). Pendidikan Karakter Nasionalis-Religius bagi Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia di Universitas Jember Studi Kasus. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 136-148.
Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (Esq) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 6(1), 77-110.
Syukur, S. B., & Hidayat, E. (2021). Pengaruh Puasa Sunnah Daud terhadap Kecerdasan Emosional Mahasiswa Ma’had Al-Husain bin ‘Ali. Zaitun (Jurnal Ilmu Kesehatan), 6(1).