Peran Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi Peserta Didik Sekolah Dasar di Sumatera Barat

  • Atri Waldi Universitas Negeri Padang
  • Nana Meisah Putri Universitas Negeri Padang
  • Indra Indra Universitas Negeri Padang
  • Viero Ridalfich Universitas Negeri Padang
  • Dina Mulyani Universitas Negeri Padang
  • Enjel Mardianti Universitas Negeri Padang
Keywords: kampus mengajar, litarasi, numerasi, adaptasi teknologi, Sekolah Dasar

Abstract

This study aims to determine the role of the Kampus Mengajar in improving literacy, numeracy and technological adaptation of elementary school students in West Sumatra in order to improve the quality of education. This type of research uses a descriptive qualitative approach. This research was conducted for six months. The location of this study was carried out in three elementary schools in West Sumatra, namely SD Negeri 18 Anduring Padang, SD-IT Ar-Rahman Palangki, Sijunjung Regency and SD-IT Medina Lengayang Pesisir Selatan. Procedures, techniques and instruments of data collection using observation, interviews and documentation. So it can be concluded that the Kampus Mengajar in improving literacy, numeracy and technological adaptation has an important and successful role in running its program which is assisted by students and the support of the school and students.

References

Anwar, Rosyida Nurul. (2021). “Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan 9(1):210–19. doi: 10.47668/pkwu.v9i1.221.

Atri Waldi, I. (2018). Pembinaan karakter siswa melalui ekstrakurikuler game online e-sports di SMA 1 PSKD Jakarta. Journal of Moral and Civic Education, 2, 2.

Darwanto. (2022). “Penguatan Literasi, Numerasi, Dan Adaptasi Teknologi Pada Pembelajaran Di Sekolah.” Eksponen 11(2):25–35. doi: 10.47637/eksponen.v11i2.381.

Dwi Cahya, Ocviani, Sesya Dias Mumpuni, and Dony Apriatama. (2022). “Implementation of Kampus Mengajar Batch I At Elementary School.” Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL 3(2):93–99.

Dwi Etika, Erdyna, Sevia Cindy Pratiwi, Dwike Megah Purnama Lenti, and Dina Rahma Al Maida. (2021). “Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 2 Dalam Adaptasi Teknologi Di Sdn Dawuhan Sengon 2.” Journal of Educational Integration and Development 1(4):2021.

Fatonah, Khusnul, Alfian Alfian, and Sri Lestari. (2021). “Implementasi Program Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar Swasta Nurani Jakarta.” Js (Jurnal Sekolah) 5(4):194. doi: 10.24114/js.v5i4.31326.

Fauzi, Thuba I., Nurmaita P. Astuti, and Dwi N. U. Rahmawati. (2021). “Program Kampus Mengajar (PKM) Sebagai Usaha Peningkatan Pembelajaran Peserta Didik Di Sdn 127 Sungai Arang, Bungo Dani, Kabupaten Bungo, Provinsi Jambi.” Jurnal BUDIMAS 3(2):483–90.

Firdaus, Firdayanti, and Adryan Septiady. (2021). “Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Di Sekolah 3T ( Tertinggal , Terluar , Terdepan ).” Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Teknologi 1(2):213–20.

Fisabilillah, Yakub. (2022). “Implementasi Penerapan Literasi dan Numerasi.” Community Development Journal 3(2):876–83.

Martina, Evi, Rumondang Gultom, and Donal Nababan. (2022). “Peningkatan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Melalui Program Kampus Mengajar.” Jurnal Abdimas Mutiara 3:146–51.

Nainggolan, Elizon. (2022). “Peranan Mahasiswa Mengimplemtasikan Literasibahasa Melalui Program Kampus Mengajar di Sekolah Dasar Negeri 200207 Padangsidempuan.” Jurnal Handayani 13(1):130–34.

Nurhasanah, Anggun Diyan, and Heni Nopianti. (2021). “Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah.” SNPKM: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat 3:166–73.

Primiani, C.Novi. (2022). “Pendampingan Literasi dan Numerasi Pada Masa Pandemi Covid 19 di Kabupaten Madiun.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2(8.5.2017):2003–5.

Purnama, Margareta, Juwita Boru, and Nanik Hariyana. (2022). “Peran Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Komptensi SDN Sepatan III Kabupaten Tangerang.” 1(4):316–24.

Safaringga, Vina, Willyani Dwi Lestari, and Ani Nur Aeni. (2022). “Implementasi Program Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(3):3514–25. doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2667.

Santoso, Heri Dwi, Diana Puspita Sari, Apriliana Dian Fadilla, Faidah Fitri Utami, Fitria Pangesti Rahayu, Della Chamelia Sari, and Niken Putri Sya’bani. (2022). “Asistensi Mengajar, Adaptasi Teknologi, dan Administrasi dalam Program Kampus Mengajar 1.” Jurnal Pengabdian 4(2):100–105.

Setiawan, Fajar, and Sukamto Sukamto. (2021). “Implementasi Kampus Mengajar Perintis (KMP) Sebagai Cikal Bakal Penggerak Pembelajaran Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar.” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 10(2):339–45. doi: 10.33578/jpfkip.v10i2.8251.

Shabrina, Livia Mutiara. (2022). “Kegiatan Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi Dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(1):916–24. doi: 10.31004/basicedu.v6i1.2041.

Shofiaji, Fifi Anandari, and Neni Mariana. (2019). “Perkembangan Numerasi Siswa Yang Memiliki Keterbatasan Sarana Di Masa Pandemic Dalam Program Kmp.” Jpgsd 9(4):2645–56.

Waldi, A., Luthfi, Z. F., & Reinita, R. (2019). Pembiasaan Peserta Didik dalam Mewujudkan Pendidikan Damai (Peace Education) di Lingkungan Sekolah. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 4(2), 38-45.

Widjanarko, W., Y. Lusiana, F. Mufrida. (2021). “Peran Mahasiswa Sebagai Penggerak Literasi Bahasa Dalam Program Kampus Mengajar Di SD Negeri 02 Longkeyang, Kabupaten Pemalang, Provinsi Jawa ….” … Bahasa, Sastra, Dan … 1:1–5.

Yorri Didit Setyadi, Dwi Wulandari, Lutfi Dwi Lestari, Wa Ode Meliasari, and Ifit Novita Sari. (2021). “Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai ‘Agent Of Change Dan Social Control.’” Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 5(6):1542–47. doi: 10.31849/dinamisia.v5i6.8592.

Published
2022-08-19
How to Cite
Waldi, A., Putri, N., Indra, I., Ridalfich, V., Mulyani, D., & Mardianti, E. (2022). Peran Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi Peserta Didik Sekolah Dasar di Sumatera Barat. Journal of Civic Education, 5(3), 284-292. https://doi.org/10.24036/jce.v5i3.725

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.