Organisasi Bundo Kanduang dan Pendidikan Karakter Generasi Muda di Masa Pandemi

  • Yolanda Anggun Sari STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Ranti Nazmi STKIP PGRI Sumatera Barat
  • Azwar Azwar STKIP PGRI Sumatera Barat
Keywords: Bundo Kanduang, Character Education, Younger Generation, Lima Puluh Kota District

Abstract

This study aims to look at the involvement of the Bundo Kanduang Organization in implementing character education for the younger generation in Nagari Mungka, Lima Puluh Kota District. This is motivated by the decline in character that occurred during the Covid-19 pandemic which was seen from the excessive use of gadgets by the younger generation. The research method is qualitative with a descriptive approach with research subjects: the management of the Bundo Kanduang organization and the younger generation in Nagari Mungka. The results of this study are that there is the involvement of the Bundo Kanduang organization in implementing character education for the younger generation through various programs, such as: wirid at mosques and in residents' homes, socialization of the dangers of drugs and education on Minang customs and culture to Rang Mudo jo Puti Bungsu. The limitation of this research is that it has not seen the role of the Nagari government in increasing the creativity of the younger generation.

References

Amir M.S., author. (1997). Adat Minangkabau : pola dan tujuan hidup orang Minang. Mutiara Sumber Widya. https://lib.ui.ac.id
Bary, K., & PdI, S. 2014. Pendidikan multikultural dalam adat Minangkabau menurut perspektif
pemangku adat di Sumatera Barat (PhD Thesis). Tesis
Chairunisa. (2019). Eksistensi Ninik Mamak Dan Bundo Kanduang Dalam Melestarikan Rumah Gadang.
Effendi, A. W. (2019). Peran Bundo Kanduang Dalam Pembangunan Nagari: Studi Deskriptif Pada Beberapa Bundo Kanduang Di Kecamatan Lareh Sago Halaban Kabupaten Lima Puluh Kota Sumatera Barat.
Elfira, M. (2007). Bundo Kanduang: A Powerful or Powerless Ruler? Literary Analysis of Kaba Cindua Mato (Hikayat Nan Muda Tuanku Pagaruyung). Makara Human Behavior Studies in Asia, 11(1), 30-36.
Ernatip, E., & Devi, S. (2014). Kedudukan dan peran Bundo kanduang dalam sistem kekerabatan Matrilineal di Minangkabau. 174.
Fenetri, R. M., Dharsono, D., & Akmal, A. (2016). Konsep Pendidikan Karakter Perempuan Minangkabau Sebagai Ide Penciptaan Lukisan Ekspresi Simbolik. Bercadik: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Seni, 3(1), 15. https://doi.org/10.26887/BCDK
Ilia, P. (2016). Organisasi Bundo Kanduang di Kota Padang (1974-2015).
Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239.
Kementerian Pendidikan Nasional. 2010 Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta
Loo, R., & Thorpe, K. (1998). Attitudes toward women's roles in society: A replication after 20 years. Sex Roles, 39(11-12), 903-912.
Mafardi. (2017). Nilai-Nilai Karakter Dalam Mata Pelajaran Muatan Lokal Budaya Alam Minangkabau di SD Negeri 14 Kota Padang. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a). https://doi.org/10.30651/ELSE.V1I2A.1042
Malik, A., Dahnuss, D., Leo Shanty, I., Maritim Raja Ali Haji, U., & Riau, K. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Lingkungan Keluarga Masyarakat Sebauk, Kota Tanjung Pinang. Jurnal Anugerah, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.31629/ANUGERAH.V1I1.1651
Moleong, L. J., & Surjaman, T. (2009). Metodelogi penelitian kualitatif. PT.REMAJA ROSDA KARYA.
Mulyasa, H. . (2014). Manajemen Pendidikan Karakter/ Mulyasa (Cet. 4). Bumi Aksara.
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 5 Tahun 2007. (n.d.).
Pearson, J. K., Davies, P. T., & Sturge-Apple, M. L. (2022). The moderating role of adrenocortical reactivity in the associations between interparental conflict, emotional reactivity, and school adjustment. Development and Psychopathology, 1-13.
Sonia, T., Sarwoprasodjo, S., Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat, D., & Ekologi Manusia, F. (2020). Peran Lembaga Adat dalam Pelestarian Budaya Masyarakat Adat Kampung Naga, Desa Neglasari, Kecamatan Salawu, Tasikmalaya. Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 4(1), 113–124. https://doi.org/10.29244/JSKPM.4.1.113-124
Sudaryono. (2011). Implementasi Teori Responsi Butir (Item Response Theory) Pada Penilaian Hasil Belajar Akhir di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(6), 719–732. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i6.62
Tsauri, S. (2019). Pendidikan Karakter Peluang dalam Membangun Karakter Bangsa.
Yunarti, S. (2017). Pemberdayaan Lembaga Bundo Kanduang di Nagari Melalui Kebijakan Pembangunan yang Responsif Gender. Kafa`ah: Journal of Gender Studies, 7(2), 221. https://doi.org/10.15548/JK.V7I2.178
Yustiloviani. (2012). Peran Organisasi Bundo Kanduang Dalam Mengatasi Kasus KDRT Di Kota Bukittinggi. Islam Dan Realitas Sosial, 5, No. 2, 118120.
Published
2023-03-18
How to Cite
Sari, Y., Nazmi, R., & Azwar, A. (2023). Organisasi Bundo Kanduang dan Pendidikan Karakter Generasi Muda di Masa Pandemi. Journal of Civic Education, 5(4), 520-526. https://doi.org/10.24036/jce.v5i4.777

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.