Hubungan Komunikasi Orang Tua dengan Anak Terhadap Sikap Sosial Siswa

  • Muhamad Kepin Saputra Universitas Jambi
  • Muhammad Salam Universitas Jambi
  • Heri Usmanto Universitas Jambi
Keywords: parents, communication, social attitude, teenager, Jambi

Abstract

 This research aims to determine the effect of parent-child communication intensity on the social attitudes of eighth-grade students of SMP Negeri 10 Jambi City. The method used in this research is a quantitative approach using a survey. The data were analyzed using simple linear regression. Sources of data obtained from respondents are 66 students taken by random sampling technique. The occupations of parents of Grade VIII students at SMP Negeri 10 Jambi City are: entrepreneur, laborer, security guard, pedicab driver, civil servant, pedicab driver, and housewife. The conclusion of this research is: the intensity of parent-child communication has a significant effect on students' social attitudes in the form of honesty, discipline, courtesy, and tolerance. Low social attitudes can be overcome by establishing intensive communication between parents and children so that children can have an attitude that is in accordance with the norms and rules that apply in the family, school, and community environment. 

 

References

Azmi, N. (2015). Potensi emosi remaja dan pengembangannya. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 2(1), 36-46.

Bunsaman, S. M., & Krisnani, H. (2020). Peran Orangtua Dalam Pencegahan Dan Penanganan Penyalahgunaan Narkoba Pada Remaja. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 221. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28132

Dewi, F. N. R. (2021). Konsep Diri pada Masa Remaja Akhir dalam Kematangan Karir Siswa. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 5(1), 46–62. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i1.9746

Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Journal ISTIGHNA, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi. Jurnal Basicedu, 6(3), 3222–3229. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2581

Farhatilwardah, F., Hastuti, D., & Krisnatuti, D. (2019). Karakter Sopan Santun Remaja: Pengaruh Metode Sosialisasi Orang Tua dan Kontrol Diri. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 12(2), 114–125. https://doi.org/10.24156/jikk.2019.12.2.114

Fitriana, F., Ahmad, A., & Fitria, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Remaja Dalam Keluarga. Psikoislamedia : Jurnal Psikologi, 5(2), 182. https://doi.org/10.22373/psikoislamedia.v5i2.7898

Jatmiko, D. (2021). Kenakalan remaja klithih yang mengarah pada konflik sosial dan kekerasan di Yogyakarta. Humanika, 21(2), 129–150. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.37480

Jeny. (2021). Dampak Attachment Ibu-Anak Bagi Perkembangan Psikososial Anak Di Masa Remaja. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2(1), 1–5.

Junalia, E., Setiawan, A., & Fitriani, P. (2020). Pentingnya Komunikasi Orang Tua-Anak terhadap Self Efficacy Anak Usia Sekolah. Jurnal Keperawatan Terpadu (Integrated Nursing Journal), 2(2), 92. https://doi.org/10.32807/jkt.v2i2.53

Hermawanto, A., & Anggraini, M. (2020). Globalisasi, Revolusi Digital dan Lokalitas: Dinamika Internasional dan Domestik di Era Borderless World.

Karlina, L. (2020). Fenomena Terjadinya Kenakalan Remaja. Edukasi Nonformal, 1(2), 147–158. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/434

Laksana, S. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Teknologi Pendidikan Abad 21. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(01), 14–22. https://doi.org/10.25217/jtep.v1i01.1289

Marwoko, G. (2019). Psikologi Perkembangan Masa Remaja. Jurnal Tabbiyah Syari’ah Islam, 26(1), 60–75.

Masduki, A. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Keagamaan dalam Pembentukan Karakter Bagi Remaja. Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.24090/jk.v9i1.4501

Montanesa, D., & Karneli, Y. (2021). Pemahaman Remaja Tentang Internet Sehat Di Era Globalisasi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1059–1066. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/509

Muslimin, E., Heri, D., & Erihadiana, M. (2021). Kesiapan Merespon terhadap Aspek Negatif dan Positif Dampak Globalisasi Dalam Pendidikan Islam. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 20(1), 80–87. https://doi.org/10.47467/mk.v20i2.447

Putri, L. A., Islam, U., Sultan, N., Kasim, S., & Info, A. (2020). Dampak Korea Wave Terhadap Prilaku Remaja. E-Journal Uin, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau., 3(1), 42–48. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/alittizaan

Rahmah, S. (2018). Pola Komunikasi Keluarga dalam Pembentukan Kepribadian Anak St. Rahmah UIN Antasari Banjarmasin. Jurnal Alhadharah, 17(33), 13–31.

Ramadhani, A. A. (2019). Peran Orang Tua dalam Membangun Kemandirian Anak. Jurnal Pendidikan, 1(2), 1–10.

Resdati, & Rizka Hasanah. (2021). Kenakalan Remaja Sebagai Salah Satu Bentuk Patologi Sosial (Penyakit Masyarakat). Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(3), 343–354. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalaindonesia.v1i3.614

Hermawan, D. (2019) Dampak Globalisasi Terhadap Moralitas Remaja ( Studi Smk Swasta Putra Bunda Tanjung Pura) Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Serunai Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(1), 88–93. https://doi.org/10.37755/jspk.v8i1.136
Published
2023-02-25
How to Cite
Saputra, M., Salam, M., & Usmanto, H. (2023). Hubungan Komunikasi Orang Tua dengan Anak Terhadap Sikap Sosial Siswa. Journal of Civic Education, 5(4), 484-493. https://doi.org/10.24036/jce.v5i4.802

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.