Rumah Pintar Pemilu Kampar dan Peningkatan Literasi Politik Peserta Didik Tingkat SMA
Keywords:
Rumah Pintar Pemilu, Literasi politik, Peserta Didik, Pemilih Pemula
Abstract
This study aims to describe the role of the Kampar Election Smart House (ESH) in increasing the political literacy of high school level students. This study used qualitative research methods . As for the data and data sources used in this study using primary data and secondary data. Primary data from this study came from the results of in-depth interviews with staffs at ESH Kampar and observations of the activities. This research was carried out because of the low level of political literacy of students. There are still many students who are apathetic, this is due to the low level of political literacy. The results of this research is Kampar's ESH played a role in increasing the political literacy of students at the high school level. Kampar’S ESH provides education about democratic, electoral values, and other political values such as providing education about the state and power, Activities of political institutions of authority and their role trains expressing opinions, government regulations and public services, and involves students in activities politics. The limitations of this research is Kampar’s ESH is doing political literacy in one state high school. Though there are 51 high school in this regency.References
Abdullah, A. A. dan S. (2017). Meningkatkan kemapuan berpikir kritis melalui pembelajaran statistika berbasis pendidikan politik di lingkungan sekolah. Jurnal Gantang, 2(1), 1–9.
Affandi, I., & Suryadi, K. (2015). Teori dan Konsep dalam Konteks Pendidikan Politik. Diambil dari http://repository. ut. ac. id/4009/1/PKNI4423-M1. pdf.
Damri, M. P., Putra, F. E., & Kom, M. I. (2020). Pendidikan kewarganegaraan. Prenada Media.
Faisal Bakti, Andi. 2012. Literasi Politik dan Konsolidasi Demokrasi. Jakarta: Churia Press.
Fernandes, R. (2022). Model Pembelajaran Connected to Political Education (CPE) dalam Pembelajaran Sosiologi untuk Meningkatkan Literasi Politik Pemilih Pemula (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Hariyanti, H., & Hambali, H. (2021). Identifikasi kendala Relawan Demokrasi Basis Perempuan Sebagai Fasilitator Pendidikan Pemilih di Kota Pekanbaru dan Kita Dumai. Journal of Moral and Civic Education, 5(1),1-11.
Hariyanti, H., Hambali, H., Eddison, A., & Ariyanto, J. (2022). Pre-voters' Political Education Activities at the Election Smart House amidst the Covid-19 Pandemic. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(3), 416-427.
Hariyanti, H., & Sari, F.A. (2021). Election Smart House (ESH) as a Pre-Voter Political Education Facility To improve the quality of democracy. JED (Jurnal Etika Demokrasi), (6(1), 1-11.
Kartini, K. (2009). Patologi Sosial. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Keputusan KPU RI Nomor 420/KPU/VIII/2016 tentang “Penamaan dan Pembagian Divisi Anggota KPU Privinsi, dan KPU Kabupaten/Kota.
KPU RI. (2017). Buku Pedoman Rumah Pintar Pemilu. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia.
Masputri, M.E., Rafni, A., & Dewi, S. . (2019). Upaya KPU Kota Solok Menjadikan Rumah Pintar Pemilu Sebagai Sarana Pendidikan Politik. Journal of Civic Education, 2(1), 67-75.
Moenir. 2015. Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Jakarta: Bumi Aksara.
Moleong, Lexy J. 2013. Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nugrahani, F. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3-4.
Pattipeilohy, Victor Ringhard., Rofiaty, and M. S. I. (2013). The Influence of the availability of Money and Time, Fashion Involvement, Hedonic Consumption Tendency and Positive Emotions towards Impulse buying Behavior in Ambon City. International Journal of Business and Behavioral Sciences, 3(8), 36-49.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 39 tahun 2008 tentang pembinaan kesiswaan meliputi demokrasi, Hak Asasi Manusia, Pendidikan Politik, Lingkungan Hidup, toleransi sosial dalam masyarakat.
Rafni, A. S. (2019). Pendidikan Pemilih bagi Pemilih Pemula Melalui Rumah Pintar Pemilu. Journal Of Moraland Civic Education, 3(1).
Rahman, A. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Politik Bagi Pemilih Pemula Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 10, Vol (1, 44–51.
Syahrin, M. A. (2020). Peran Partai Politik dalam Demokrasi Perwakilan. Eksekusi, 2(2), 146-165.
Simbolon, Y. Y. (2019). Jurnal Komunikasi dan Media. Jurnal Komunikasi Dan Medin, 4(1), 16–32.
Sudjana, N. 2005. Metoda Penelitian. Bandung: Bandung: Trasito.
Sujarweni, V. W. (2022). Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Sukri, M. A. (2020). Dinasti Politik di Banten: Familisme, Strategi Politik dan Rendahnya Partisipasi Politik Masyarakat. JISPO Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 10(2), 169-190.
Sutisna, A. (2017). Peningkatan Literasi Politik Pemilih Pemula Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 1, No.2.
Sutrisman, D. (2019). Pendidikan Politik, Persepsi, Kepemimpinan, dan Mahasiswa. Guepedia.
Affandi, I., & Suryadi, K. (2015). Teori dan Konsep dalam Konteks Pendidikan Politik. Diambil dari http://repository. ut. ac. id/4009/1/PKNI4423-M1. pdf.
Damri, M. P., Putra, F. E., & Kom, M. I. (2020). Pendidikan kewarganegaraan. Prenada Media.
Faisal Bakti, Andi. 2012. Literasi Politik dan Konsolidasi Demokrasi. Jakarta: Churia Press.
Fernandes, R. (2022). Model Pembelajaran Connected to Political Education (CPE) dalam Pembelajaran Sosiologi untuk Meningkatkan Literasi Politik Pemilih Pemula (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Hariyanti, H., & Hambali, H. (2021). Identifikasi kendala Relawan Demokrasi Basis Perempuan Sebagai Fasilitator Pendidikan Pemilih di Kota Pekanbaru dan Kita Dumai. Journal of Moral and Civic Education, 5(1),1-11.
Hariyanti, H., Hambali, H., Eddison, A., & Ariyanto, J. (2022). Pre-voters' Political Education Activities at the Election Smart House amidst the Covid-19 Pandemic. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 7(3), 416-427.
Hariyanti, H., & Sari, F.A. (2021). Election Smart House (ESH) as a Pre-Voter Political Education Facility To improve the quality of democracy. JED (Jurnal Etika Demokrasi), (6(1), 1-11.
Kartini, K. (2009). Patologi Sosial. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Keputusan KPU RI Nomor 420/KPU/VIII/2016 tentang “Penamaan dan Pembagian Divisi Anggota KPU Privinsi, dan KPU Kabupaten/Kota.
KPU RI. (2017). Buku Pedoman Rumah Pintar Pemilu. Jakarta: Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia.
Masputri, M.E., Rafni, A., & Dewi, S. . (2019). Upaya KPU Kota Solok Menjadikan Rumah Pintar Pemilu Sebagai Sarana Pendidikan Politik. Journal of Civic Education, 2(1), 67-75.
Moenir. 2015. Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Jakarta: Bumi Aksara.
Moleong, Lexy J. 2013. Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. Bandung: Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nugrahani, F. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3-4.
Pattipeilohy, Victor Ringhard., Rofiaty, and M. S. I. (2013). The Influence of the availability of Money and Time, Fashion Involvement, Hedonic Consumption Tendency and Positive Emotions towards Impulse buying Behavior in Ambon City. International Journal of Business and Behavioral Sciences, 3(8), 36-49.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 39 tahun 2008 tentang pembinaan kesiswaan meliputi demokrasi, Hak Asasi Manusia, Pendidikan Politik, Lingkungan Hidup, toleransi sosial dalam masyarakat.
Rafni, A. S. (2019). Pendidikan Pemilih bagi Pemilih Pemula Melalui Rumah Pintar Pemilu. Journal Of Moraland Civic Education, 3(1).
Rahman, A. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Politik Bagi Pemilih Pemula Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 10, Vol (1, 44–51.
Syahrin, M. A. (2020). Peran Partai Politik dalam Demokrasi Perwakilan. Eksekusi, 2(2), 146-165.
Simbolon, Y. Y. (2019). Jurnal Komunikasi dan Media. Jurnal Komunikasi Dan Medin, 4(1), 16–32.
Sudjana, N. 2005. Metoda Penelitian. Bandung: Bandung: Trasito.
Sujarweni, V. W. (2022). Metodelogi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Sukri, M. A. (2020). Dinasti Politik di Banten: Familisme, Strategi Politik dan Rendahnya Partisipasi Politik Masyarakat. JISPO Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 10(2), 169-190.
Sutisna, A. (2017). Peningkatan Literasi Politik Pemilih Pemula Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 1, No.2.
Sutrisman, D. (2019). Pendidikan Politik, Persepsi, Kepemimpinan, dan Mahasiswa. Guepedia.
Published
2023-02-22
How to Cite
Fajrin, O., Erlinda, S., & Hariyanti, H. (2023). Rumah Pintar Pemilu Kampar dan Peningkatan Literasi Politik Peserta Didik Tingkat SMA. Journal of Civic Education, 5(4), 476-483. https://doi.org/10.24036/jce.v5i4.852
Section
Articles