Pengembangan Media Pembelajaran Google Site Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila

  • Apriani Kusuma Ayu Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ria Yuni Lestari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Reza Mauldy Raharja Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: education, media development, google site

Abstract

In today's digital age, the use of innovative learning media is on the rise, and one such media that has proven to be effective is Google site. This platform offers a plethora of interactive features such as videos and quizzes that can be customized to meet specific learning objectives. This study focuses on the use of Google site as a teaching aid for Pancasila Education in class VII at SMP 4 Serang, Banten, where students have expressed a lack of interest in the subject. Employing a Research and Development (R&D) methodology, this study aims to develop an effective teaching tool that fosters creativity in students. Results indicate a significant improvement in students' creativity levels, as evidenced by pretest and posttest scores. Furthermore, the response from 36 students who used Google site in class VII SMPN 4 Kota Serang was overwhelmingly positive, scoring 120.7, with a percentage of 80.5%, indicating a "High" rating.

References

Aditiany. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 3 Kuningan). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(02), 102-109.
Anaf, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Model ADDIE. Jurnal Education and development, 433-438.
Angko, N. (2013). Model Addie Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantu 3D PAGEFLIP. Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model ADDIE untuk Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 SDS Mawar Sharon Surabaya, Vol 1(1), 1-15.
Baehaqi, M. (2020). Cooperative Learning Sebagai Strategi Penanaman Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 11(1), 157-174.
Dachliyani. (2019). Instrumen yang sahih: sebagai alat ukur keberhasilan suatu evaluasi program diklat (evaluasi pembelajaran). MADIKA: Media Informasi dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan, Vol 5(1), 57-65.
Hambali. (2021). Pengelolaan Pembelajaran Ilmu Tajwid Melalui Media Audio Visual. NATURALISTIC: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran,, Vol 5(2), 872-881.
Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan (Vol. Vol 37). Majalah Ilmiah Dinamika.
I Made Tegeh, I. M. (2013). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR METODE PENELITIAN. Jurnal Ika, 11(1), 12-26.
Khaira, H. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional PBSI (pp. 39-44). Medan: Universitas Negeri Medan.
Khairudin, A. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Make-A Match Dapat Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Vii Smpn 1 Wera Tahun Pelajaran 2016/2017. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, Vol 2(2), 233-244.
Maharani. (2020). Pengaruh Model Generative Multi-Representation Learning (GMRL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jakarta: (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA).
Muhson, A. (2010). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. VIII. No. 2 –Tahun 2010, Hlm. 1 -101. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesi, 1-10.
Munandar. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.
Mustofa Abi Hamid, R. R. (2020). Media pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Novia Rahmah Bastian, A. S. (2019). Media Audio Visual Sebagai Alat memperlancar kemampuan Menyimak Peserta Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Jurnal Universitas Sebelas Maret.
Nuraini, H. S. (2020). Memacu Kreativitas Melalui Bermain. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Rahmadhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.
Rahmawati. (2014). Pengaruh tayangan korean wave Di internet terhadap perilaku komunitas Korean beloved addict (KBA).
Ramen A Purba, I. R. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Ramli, M. (2012). Media dan teknologi pembelajaran.UIN Antasari
Sri Gusty, N. N. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surya, N. (2019). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syaparuddin. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik (Vol. Vol 1). Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Yulianah. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan, Vol 2(2), 1-17.
Published
2023-03-11
How to Cite
Ayu, A., Lestari, R., & Raharja, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Google Site Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Journal of Civic Education, 5(4), 511-519. https://doi.org/10.24036/jce.v5i4.881

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.