Pelaksanaan Program Peningkatan Literasi Politik Mahasiswa pada Unit Kegiatan-Wadah Pengkajian dan Pengembangan Sosial Politik Universitas Negeri Padang
Abstract
This study examines the implementation of political literacy improvement programs by UK-WP2SOSPOL to enhance students' political knowledge. A qualitative descriptive method was used, with data collected through interviews and secondary sources such as websites, journals, and supporting documents. Informants included Student Affairs Expert Staff, Advisors, the Executive Board and UK-WP2SOSPOL members. The findings reveal two key stages in program implementation: planning and execution. Activities include social-political classes, public discussions, and bulletin publications. Supporting factors include organizational capabilities and the commitment of program implementers. However, challenges include weak organizational management, causing delays in execution, and limited dissemination of information beyond UK-WP2SOSPOL members, restricting broader student participation. This study highlights the need for improved organizational strategies and wider outreach efforts to ensure the program’s success. Strengthening management capabilities and expanding communication channels to engage a broader audience are recommended to maximize the impact of political literacy initiatives.
References
Fatimah, M. D. A., & Rahaju, T. (2019). Implementasi Pembangunan Jalan Kabupaten Di Kecamatan Selogiri Kabupaten Wonogiri. Publika, 7(3).
Kurniawan, R. C., Indrajat, H., Kurniawan, B., & Dwijono, A. T. (2022). Pendidikan Demokrasi Bagi Pelajar Dan Mahasiswa Di Kota Bandar Lampung Dalam Menciptakan Literasi Politik. Jurnal Pengabdian Dharma Wacana, 3(1), 23–34. Https://Doi.Org/10.37295/Jpdw.V3i1.273
Makmur, T., & Samsudin, D. (2022). Dinamika Literasi Informasi Politik Di Kalangan Aktivis Mahasiswa Islam. Info Bibliotheca: Jurnal Perpustakaan Dan Ilmu Informasi, 3(2), 31–48. Https://Doi.Org/10.24036/Ib.V3i2.302
Maulana, A. Z. (2022). Pengaruh Perilaku Politik dalam Kehidupan Berorganisasi Mahasiswa. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(3), 120–134. https://doi.org/10.56393/decive.v2i3.1663
Mujahidin, A., Choiri, M., & Sidiq, U. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 43–46.
Mustari, N. (2015). Pemahaman Kebijakan Publik: Formulasi, Implementasi Dan Evaluasi Kebijakan Publik. Yogyakarta: Leutikaprio.
Prastowo, A. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Dalam Perspektif Rancangan Penelitian (A. Prastowo, Ed.). Ar-Ruzz Media .
Rembang, C. M. P., Kimbal, M., & Lengkong, J. (2017). Implementasi Program Pengembangan Kawasan Pariwisata Danau Poso Oleh Pemerintah Daerah (Studi Di Kecamatan Pamona Puselemba Kabupaten Poso). Jurnal Eksekutif, 2(2).
Sadat, F. A. (2022). Pendidikan Politik Melalui Kegiatan Organisasi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah ATSAR Kuningan, 2(1), 36-44.
Sanusi, A. R. (2016). Peranan Organisasi Kemahasiswaan Ekstrauniversiter Sebagai Sarana Pendidikan Politik Mahasiswa Dalam Menumbuhkan Dan Meningkatkan Partisipasi Politik Warga Negara Indonesia (Studi Deskriptif Terhadap Organisasi HMI, KAMMI, dan GMNI Komisariat Universitas Pendidikan Indonesia). CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1).
Salim, & Syahrum. (2012). Metode Penelitian Kualitatif (Haidir, Ed.). Citapustaka Media.
Subianto, A. (2020). Kebijakan publik: Tinjauan perencanaan, implementasi dan evaluasi.. Brilliant.
Sugiono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D (Sugiono, Ed.). Alfabeta.
Sukmawati, A., & Rafni, A. (2020). Peran Organisasi Kepemudaan Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah dalam Melaksanakan Pendidikan Politik Bagi Pemuda di Kota Padang. Journal of Civic Education, 3(2), 191-199.
Sutrisman, D. (2019). Pendidikan Politik, Persepsi, Kepemimpinan, dan Mahasiswa. Guepedia.
Tachjan, H. (2006). Implementasi Kebijakan Publik (D. Mariana & C. Paskarina (Eds.); Cetakan 1). Asosiasi Ilmu Politik Indonesia (Aipi) Bandung.